Tietopankki

Tilaajan tavoitteet

1. Tilaajan vaatimukset tontille

  • Kirjasto rakennetaan elinkaarimallilla. Siinä omistaja ja rakentaja tekevät sopimuksen, jossa rakentaja huolehtii rakentamisen lisäksi myös kiinteistön ylläpidosta 25 vuoden ajan.
  • Rakennuttaja eli kunta sitoutuu käyttämään (vuokraamaan) tietyn määrän tiloja vuodessa.
  • Rakennuksen on oltava valmis 2 vuoden kuluttua sopimuksen allekirjoituksesta.
  • Tontilla oltava lasten leikkipaikka
  • Tontilla oltava viheralue kaupunkilaisille
  • Piha-alueen suunnittelussa on otettava huomioon alueen vaatimat huoltotoimet eri vuodenaikoina.
  • Kulkuväyliä suunniteltaessa on huomioitava eri käyttäjäryhmät ja esteettömyys.
  • Kulku esimerkiksi julkisen liikenteen pysäkeille on oltava turvallista.

2. Tilaajan tavoitteet suunnittelulle

  • Rakennus rakennetaan elinkaarimallilla. Siinä omistaja ja rakentaja tekevät sopimuksen, jossa rakentaja huolehtii rakentamisen lisäksi myös kiinteistön ylläpidosta 25 vuoden ajan.
  • Rakennuttaja eli kunta sitoutuu käyttämään (vuokraamaan) tietyn määrän tiloja vuodessa.
  • Rakennuksen on oltava valmis 2 vuoden kuluttua sopimuksen allekirjoituksesta.
  • Tontilla on oltava lasten leikkipaikka
  • Tontilla on oltava viheralue kaupunkilaisille
  • Piha-alueen suunnittelussa on otettava huomioon alueen vaatimat huoltotoimet eri vuodenaikoina.
  • Kulkuväyliä suunniteltaessa on huomioitava eri käyttäjäryhmät ja esteettömyys.
  • Kulku esimerkiksi julkisen liikenteen pysäkeille on oltava turvallista.

3. Tilaajan vaatimukset koskien materiaaleja

  • Rakentamisen kaikissa vaiheissa pitää huolehtia ympäristönäkökulmista.
  • Julkisivumateriaalien ja sisätilojen pintamateriaalien tulee olla kestäviä, helposti puhdistettavissa ja tarvittaessa korjattavissa.
  • Rakennuksen materiaalien valinnassa pitää huomioida ympäristövaikutukset rakennusmateriaalin koko elinkaaren ajalta.
  • Pihan pintamateriaalin valinnassa pitää huolehtia siitä, että sen ylläpito on helppoa eri vuodenaikoina.

4. Tilaajan vaatimukset koskien ylläpitoa

  • Huoltoyhtiö pystyy hyödyntämään reaaliaikaista dataa (esimerkiksi eri tilojen kävijämäärät, siivoustarve, ilmanlaatu, lämpötila, vedenkulutus, energiankulutus) kiinteistöstä
  • Huoltoyhtiön on pystyttävä korjaamaan havaitut ongelmat sovitun ajan kuluessa.
  • Huoltoyhtiöllä on ympärivuorokautinen puhelinpäivystys.