Tervetuloa Tila 2030:een! Tila 2030:ssa on kyse luovuudesta, suunnittelusta, yhteistyöstä, tekemisestä ja vaikuttamisesta. Tila 2030 on juuri sinun tilasi.
Taidolliset:
Oppimiskokonaisuuden aikana suunnittelet koulullesi jonkin muutostyön, se voi olla pihan kunnostus tai jonkin sisätilan parannus. Samalla ymmärrät, että rakentamis- ja kiinteistöala on ratkaisevassa roolissa kun puhutaan kestävästä tulevaisuudesta ja ilmastonmuutoksen hillinnästä. Mutta millä tavalla, lähdetään tutkimaan!
Aloitetaan-vaiheen tavoitteet
Rakennettu ympäristö on yhteiskunnan toimivuuden perusta
Kuvaile kouluympäristöäsi ja tarkkaile esimerkiksi seuraavia asioita.
Kuvaile kouluasiasi sisältä ja ulkoa aiheella Minun kouluympäristöni. Valmistaudu kertomaan muille havainnoistasi.
Kirjaa ajatuksiasi ylös tai voit vaikka äänittää havaintosi. Voit myös hyödyntää alla olevaa työpohjaa tai luo itse vastaava pohja haluamallasi ohjelmistolla.
Käykää yhdessä muistiinpanonne läpi. Keskustelkaa havainnoistanne ryhmissä.
Jokainen tuo keskusteluun omia havaintojaan.
Ohjaavia kysymyksiä
Kirjatkaa ylös parhaat ajatuksenne ja valmistautukaa kertomaan muille pohdinnoistanne.
Hyödyntäkää alla olevaa työpohjaa tai luokaa itse vastaava pohja haluamallanne ohjelmistolla.
Laatikaa ajatuskartta aiheesta Meidän kouluympäristömme. Käyttäkää apuna havaintojanne ja aiheesta käymäänne keskustelua. Pohtikaa asiaa seuraavien avainsanojen avulla: ulkotilat, sisätilat, toimivuus, viihtyisyys, turvallisuus, liikkuminen.
Valmistautukaa esittelemään ajatuskarttanne muille ryhmille.
Rakennettuun ympäristöön kuuluu kaikki ihmisen käyttöönsä muokkaama fyysinen ympäristö. Toisin sanoen rakennukset kuten koti, koulu, kirjasto ja ostoskeskus, mutta myös niiden väliset liikenneväylät ovat rakennettua ympäristöä.
Rakennettuun ympäristöön kuuluvat myös esimerkiksi pihat ja puistot, talousmetsät sekä asemat, asuinalueet ja kaupunkikeskustat.
Rakennettu ympäristö on jatkuvassa muutoksessa. Kestävän kehityksen vaatimukset on otettava entistä enemmän huomioon uusien rakennusten suunnittelussa ja vanhan rakennuskannan ylläpidossa. Ympäristö- ja kustannusvaikutuksia onkin tarkasteltava rakennuksen koko elinkaaren ajalta.
Mitä tarkoitetaan rakennuksen elinkaarella? Otetaan siitä selvää!
Katsokaa ensin video. Tehkää sen jälkeen tehtävä.
Rakennuksen elinkaari
Selvittäkää koulunne elinkaari. Etsikää tarvittaessa lisätietoa eri lähteistä (henkilökunta, Internet, kirjasto, jne.).
Kirjatkaa ylös, mitä saitte selville. Hyödyntäkää alla olevia työpohjia tai luokaa itse vastaavat pohjat hyödyntäen haluamaanne ohjelmistoa.
Vaiheen tavoitteet
Tässä vaiheessa etsitte koulustanne muutosta tai kunnostusta tarvitsevan kohteen ja perustelette valintanne.
Hyvin suunnittelulla ympäristöllä on suuri vaikutus ihmisen hyvinvointiin ja viihtyvyyteen. Laadukkaan ja tiedostavan suunnittelun avulla on myös mahdollista hidastaa ilmastonmuutosta, edistää kestävää kehitystä ja pienentää hiilijalanjälkeämme.
Mutta miten tämä on mahdollista? Lähdetään ottamaan selvää!
Katsokaan ensin video. Siirtykää sen jälkeen tehtävään 2.1.
Ympäristöä suunnitellaan seuraaville sukupolville
Ennen kuin aloitatte varsinaisen työnne, niin sopikaa, minne tallennatte projektin aikana kertyneet:
Kun myöhemmin esittelette valmiin työnne muille ryhmille, niin teidän täytyy kertoa myös päätöksiin johtaneet pohdinnat sekä perustelut tekemillenne valinnoille.
Hyödyntäkää tehtävien yhteydestä löytyviä työpohjia tai luokaa itse vastaavat pohjat hyödyntäen haluamaanne ohjelmistoa.
Kiinteistö- ja rakentamisala kattaa 46 % kaikista kasvihuonepäästöistä. Yksi keino ilmastonmuutoksen hillintään on energiatehokkaiden rakennusten rakentaminen.
Kestävää rakentamista on kuitenkin arvioitava rakentamisen lopputuotteen koko elinkaaren näkökulmasta.
Rakentamisen eri vaiheilla on erisuuruinen merkitys elinkaaren aikaisiin ympäristövaikutuksiin
Miten voisitte omassa projektissanne ottaa huomioon energiatehokkaan ja kestävän rakentamisen näkökulmia?
Katsokaa ensin video. Vastatkaa sen jälkeen kysymyksiin. Hakekaa tarvittaessa lisätietoa internetistä.
Muuntojousto on osa kestävää rakentamista
Vastatkaa kysymyksiin
Kirjatkaa huomionne mallipohjaan tai muuhun valitsemaanne dokumentointipohjaan.
Havainnoikaa koulunne ulko- ja sisätiloja. Miettikää, mikä kohta teidän mielestänne vaatisi muutosta. Perustelkaa muutostarve.
Ohjaavia kysymyksiä
Kirjatkaa ylös parhaat ajatuksenne ja valmistautukaa kertomaan muille pohdinnoistanne. Hyödyntäkää alla olevaa työpohjaa tai luokaa itse vastaava pohja haluamallanne ohjelmistolla.
Kun olette päättäneet, että muutoskohde on sisätiloissa, menkää tehtävään 2.4. Jos muutoskohde on ulkotiloissa siirtykää tehtävään 2.5.
Hyvin suunnitellut tilat palvelevat käyttäjien tarpeita. Toimiva tila on suunniteltu hyvin myös kiinteistöhuollon näkökulmasta.
Katsokaa ensin video. Tehkää sen jälkeen tehtävä.
Mitä tarkoittaa toimiva tila?
Suunnitelkaa tarvittava muutos. Ottakaa huomioon seuraavat asiat suunnittelussa:
Käyttäjät ja viihtyvyys
Tilan/tilojen toiminta
Huolto ja materiaalit
Turvallisuus ja energia
Ideoikaa uusia ratkaisuja! Miten tilasta saisi toimivamman, viihtyisämmän tai älykkäämmän? Tarvitaanko kouluun esimerkiksi hiljainen tila? Onko valaistus kunnossa? Ovatko luokkatilat toimivia?
Kirjatkaa huomionne työpohjaan tai muuhun valitsemaanne dokumentointipohjaan.
Suunnitelkaa tarvittava muutos. Ottakaa huomioon seuraavat asiat suunnittelussa:
Piha-alueen toiminnot
Viheralueet
Ympäristön kehittäminen
Turvallisuus ja energia
Ideoikaa uusia ratkaisuja! Miten koulun piha-alueesta saisi toimivamman, viihtyisämmän tai älykkäämmän? Onko ulkopelien pelaajille tilaa? Tarvitaanko koulun pihaan jotain lisää? Onko piha turvallinen?
Kirjatkaa huomionne työpohjaan tai muuhun valitsemaanne dokumentointipohjaan.
Vaiheen tavoitteet
Tässä vaiheessa teette suunnittelemastanne muutoksesta mallinnoksen tai tuotoksen. Lisäksi määrittelette tarvitsemanne materiaalit ja teette kustannusarvion.
Olkaa luovia, kun havainnollistatte muutostyön!
Liittäkää muutoskohteen tiedot ja ottamanne kuvat tai video muistiinpanoihinne.
Vinkki: Voitte myös ottaa kohteesta videokuvaa ja selostaa, millaisen muutoksen aiotte tehdä.
Kun valitsette materiaaleja, ottakaa huomioon materiaalien ekologisuus, hiilijalanjälki ja kierrätysmahdollisuus. Voisitteko itse löytää kierrätettyjä materiaaleja käyttöönne?
Miettikää myös, mikä materiaali toimii parhaiten missäkin paikassa. Ottakaa selvää materiaaleista ja niiden hinnoista esimerkiksi Internetistä:
Kirjatkaa materiaalivalintanne ja niiden hinnat ylös. Muistakaa, että materiaaleja pitää aina olla hieman ylimääräistä.
Voitte käyttää apuna alla olevaa taulukkoa tai tehdä oman.
Laskekaa nyt kustannusarvio suunnittelemallenne muutokselle. Kirjatkaa kustannusarvio muistiinpanoihinne.
Havainnollistakaa suunnittelemanne muutos tekemällä mallinnos haluamallanne tavalla.
Esimerkiksi:
Nyt saatte antaa luovuuden kukoistaa!
Kun mallinnos on valmis, liittäkää se sekä siitä otettu kuva tai siihen johtava linkki muistiinpanoihinne.
Vaiheen tavoitteet
Kootkaa projektinne valmiiksi esitykseksi. Esityksessä kerrotte projektinne etenemisestä, keräämistänne tiedoista sekä pohdinnoistanne ja tekemistänne johtopäätöksistä.
Jakakaa tehtäviä ryhmän jäsenten osaamisen ja kiinnostuksen mukaan. Varmistakaa, että jokainen osallistuu esityksen koostamiseen.
Esityksen tulee sisältää
Kun kokoatte esityksenne, niin voitte käyttää alla olevaa työpohjaa avuksi esityksen kokoamisessa. Voitte myös valita esityspohjan itse.
Luokaa esitykselle visuaalinen ilme ja lisätkää havainnollistavia elementtejä.
Miettikää esityksenne ulkoasua, esimerkiksi seuraavia asioita:
Liittäkää esitykseenne havainnollistavaa materiaalia, esimerkiksi:
Viimeistelkää esitysmateriaalinne. Liittäkää havainnollistava aineisto esitykseenne.
Miksi juuri teidän ryhmänne muutostyö pitäisi toteuttaa? Millä keinoin saatte myytyä oman ideanne muille?
Laatikaa:
Vaikuttava tuotos on se osa esitystänne, jolla aloitatte koko shown. Miettikää, millä keinolla saatte yleisön huomion.
Olkaa luovia!
Sopikaa roolit ja harjoitelkaa esitystänne. Pitäkää huolta, että kaikilla on rooli esityksessä ja kaikki osallistuvat.
Vaiheen tavoitteet
Esittäkää työnne muille ryhmille. Pitäkää hauskaa!
Toisten esitysten aikana, kuuntele, kiinnostu ja valmistaudu antamaan palautetta.
Tee projektin itsearviointi opettajan ohjaamassa paikassa.